Hamnutredningen
I den nyligen presenterade hamnutredningen framgår tre aspekter som tydligt visar på att planerna på flytt och ombyggnad av hamnen bör omvärderas.
· Den oerhört kostnadsdrivande konkurrensen mellan Sydsveriges hamnar
· Det orimliga i att enskilda kommuner ska bekosta nationella transportintressen
· Trelleborgs hamns svaga ekonomi
I utredningen framgår att hamnen i Malmö, Copenhagen Malmo Port, står inför stora investeringar med det uttalade syftet att konkurrera och ta över marknadsandelar från Trelleborg och Helsingborg. Även de andra hamnarna, Helsingborg, Ystad och Karlshamn, är aktiva och investerar. Öresundsbron är en annan konkurrent liksom kommande förbindelse över Fehmarn Bält. En tunnel mellan Helsingborg och Helsingör diskuteras och kommer sannolikt att bli verklighet. Förutom att en HH-tunnel skärper konkurrensen kan man förvänta sig att Helsingborgs hamn kommer att agera när man får ledig kapacitet i hamnen efter färjorna.
Trelleborg är utpekad som strategisk hamn av staten. Trelleborgs hamn har stor betydelse för Sveriges utrikeshandel och har därmed en strategisk funktion för Sverige. Men är det rimligt att finansieringsansvaret för denna strategiska funktion ska bäras av 42 000 trelleborgare? Är det verkligen vårt ansvar att bekosta en viktig del i transportkedjan som hela Sveriges befolkning har nytta av?
Genom tidigare stora investeringar, bland annat Vision 2005, har Trelleborgs hamn en svag ekonomi. Både resultat och soliditet är sämst bland de jämförda sydsvenska hamnarna i utredningen. Att i detta läge låna ytterligare en miljard kronor innebär en stor risk för Trelleborgs kommun som kommer att gå i borgen för ett sådant lån. På sikt kan det riskera hela den kommunala verksamheten.
Det måste bli ett stopp på dessa miljardrullningar. Det enda rimliga är att staten samlar de olika hamnarna i Sydsverige samt Öresundsbron och gemensamt kommer fram till en lämplig fördelning av trafiken. I en sådan diskussion bör det självklart också göras en uppgörelse om finansiering av investeringar där statens andel bör vara betydande. Om detta innebär att Trelleborg mister någon färjeförbindelse så kan det trots allt vara bättre än att vi blir utkonkurrerade och står med ett stort lån som ska betalas. Den ekonomiska risk den enskilda kommunen tar på sig måste stå i paritet med den ekonomiska nytta som kommunen kan tillgodogöra sig.
Birgitte Jensen
Rolf Nilsson
Vera Pedersen
Mats Sjölin
Vänsterpartiet Trelleborg