Ny insändare om Vinster i välfärden

Återigen en insändare kring Vinster i välfärden, inskickad idag till TA.

Som svar på vår tidigare insändare replikerar Carolin Dahlman den 29 augusti angående privata vinster i välfärden. Dahlmans budskap är att verksamheten är hårt styrd av politiker och om något skulle gå snett med dagens modell upptäcks det snabbt och åtgärdas.

Den som följt de privata välfärdsbolagens framfart borde inte kunnat missa alla skandaler inom vård, skola och omsorg. En hård styrning av politiker? Knappast. Varför skulle då JB-koncernen ha gått till konkurs? Hur kunde i så fall Caremaskandalen få sådan omfattning? Hur kan i så fall SVT:s Uppdrag Granskning gång på gång avslöja missförhållanden?

För oss är det inte gott nog att hjälpligt rätta till efterhand som missförhållandena upptäcks. Varje vårdsökande, varje elev är en individ som ska ha rätt till kvalitet i sitt möte med välfärdssektorn. Det är inget som kan kompenseras med att det nästa år möjligen blir bättre för någon annan!

Dessa missförhållanden är ändå bara en del av frågeställningen. I tidigare inlägg pekade vi på de privata välfärdsbolagens stora vinster och låga skattemoral. ”Sverige har varit ett Klondyke för riskkapitalister” för att citera Kunskapsskolans styrelseordförande.

Dahlman menar att insyn och öppenhet är sämre i offentlig verksamhet. En lite udda synpunkt med tanke på att offentlighetsprincip och meddelarskydd saknas i privata välfärdsbolag.

Vi ser att dagens modell har hamnat snett och det är just det vi vill åtgärda. Privata alternativ är välkomna, men verksamheten ska bedrivas utan vinstintresse. Skattepengar ska användas till det som de är avsedda för och inte hamna i skatteparadis. Välfärden ska vara en rättighet, inte en experimentverkstad där missförhållanden rättas till enbart om grävande journalister råkar upptäcka dem.

Birgitte Jensen, Mats Rosander, Mats Sjölin