Insändarreplik om friskolor

Nedan en insändarreplik angående friskolor. Ett svar på Petter Birgerssons ledare från den 20 augusti, inskickat till TA idag:

Petter Birgersson tar i en ledare den 20 augusti en undersökning av IFAU som grund för att påstå att friskolesystemet har haft en positiv inverkan på skolresultatet, att det är en myt att segregationen har ökat.

Problemet är bara att den rapport Birgersson refererar till inte undersöker friskolor.  Rapporten är en jämförelse mellan skoltäta områden och områden där det är glest med skolor. I jämförelsen undersöks inte huruvida det har etablerats friskolor ej heller om det har skett aktiva skolval. Det står mycket tydligt i rapporten att det inte går att dra några slutsatser angående friskoleetableringar. Ändå är det just detta Birgersson gör!

Skolverket följer löpande upp skolans utveckling och har bedömt att det fria skolvalet sannolikt har bidragit till ökade resultatskillnader mellan skolor och en ökad socioekonomisk skolsegregation och därmed till minskad likvärdighet. Skolorna verkar bli allt mer segregerade efter egenskaper som inte visar sig i den vanliga statistiken, t ex studiemotivation och föräldraengagemang. Betydelsen av vilken skola en elev går i har ökat.

Skolverkets bedömning överensstämmer med vad andra forskare har kommit fram till, vad Lärarnas Riksförbund har fått fram i sina undersökningar samt vad PISA-resultaten visar.
Skolverket menar att det finns ytterligare problem med den ökande skolsegregationen: ”I ett samhälle där elever från olika bakgrund i större utsträckning går i olika skolor finns risk för att toleransen mellan olika samhällsgrupper minskar och att skolans mål att förmedla en gemensam värdegrund försvåras”.

Vi vill ha en likvärdig skola. En skola där behoven får styra, där resurser fördelas dit de gör bäst nytta. En skola som ger en god grund för alla elever – fri från vinstintressen, men rik på glädje, inspiration och kunskap.

Birgitte Jensen, Bo Nylander, Mats Rosander, Mats Sjölin, John Thörnlund