Ny insändare om Vinster i välfärden

Det verkar som att valet blir en folkomröstning om Vinster i välfärden. Gärna det, frågan är avgörande för vilken syn man har på skolans uppgift och människors behov av vård och omsorg. Trelleborgs Allehanda tar upp frågan gång på gång. Inte konstigt eftersom välfärdssektorn har blivit viktig för de välfärdsbolag som tjänar stora pengar på människors behov av vård, skola och omsorg. Vinsterna uppstår genom generösa bidragsregler, kreativ skatteplanering och dålig uppföljning från beställarna d v s kommuner och landsting.

Nu senast var frågan uppe på ledarplats i TA den 11 augusti. Här följer den insändarreplik som idag har skickats in till TA:

Carolin Dahlman angriper Vänsterpartiets motstånd mot privata vinster i välfärden på ledarplats i TA den 11 augusti och jämställer att bygga en skola med att driva en skola – samma förutsättningar borde råda vad gäller det offentligas engagemang. Dahlman skriver att det bedrivs en märklig häxjakt på välfärdsbolag som bidrar med skatteintäkter i en bransch med låg lönsamhet.

Vad gäller lönsamhet är det missvisande att jämföra vinst efter räntekostnader. En framgångsrik metod för välfärdsbolagen har varit att betala hög intern ränta till moderbolagen så att vinster hamnar i skatteparadis. Inte konstigt att lönsamheten tycks svag, så fungerar skatteplaneringen.

SCB jämför istället avkastningen på totalt kapital och då ligger privata företag inom vård, skola och omsorg på 15 %, jämfört med 8 % för totala tjänstesektorn. Riskkapitalbolagen själva använder rörelseresultatet före räntor, skatt, avskrivningar och räntor vid värderingen av företagen. Då ligger lönsamheten skyhögt över det som är normalt för de företag Dahlman vill jämföra med. De största vinsterna skapas dessutom vid företagsförsäljningar. Lönsamheten har varit extremt god: ”Sverige har varit ett Klondyke för riskkapitalister” för att citera Kunskapsskolans Peje Emilsson.

Skattemoralen då? DN redovisade fakta i somras under rubriken ”Enkelt för välfärdsbolag undvika skatt”. De fem största välfärdsbolagen hade senaste året en vinst på 1,2 miljarder men betalade bara 2 % i skatt! Företagen finansieras via skatteintäkter men undviker med alla medel att bidra själv.

Är det slutligen någon skillnad mellan att bygga eller att driva en skola? För oss är det helt olika typer av verksamheter. På många områden kan konkurrens leda till effektivisering och höjd kvalitet, det fungerar sämre i välfärden där personal är den stora kostnaden och effektivisering handlar om att dra ner på bemanningen vilket drabbar kvalitén.

Ytterst handlar det om synen på välfärden som en rättighet till för medborgarna eller som en marknadsplats, till för företagen. Om våra skattepengar gör bäst nytta på Guernsey eller i klassrum och vårdcentraler.

Birgitte Jensen, Mats Rosander, Mats Sjölin, John Thörnlund, Vera Pedersen