Insändare i Trelleborgs Allehanda idag

Helmuth Petersén, Sverigedemokraternas kommunalråd i Trelleborg, tog i en insändare i TA den 25 juli upp frågan om utebliven utflykt för de boende på Myrans äldreboende. Petersén ser, så klart, ett samband mellan boenden för ensamkommande flyktingbarn och den uteblivna utflykten. Flyktingmottagandet skulle stjäla resurser från de äldre.

Petter Birgersson svarade dagen efter på ledarplats, med utgångspunkt från det som hade kommit fram från kommunen så var den indragna utflykten inte resultatet av någon spariver utan berodde istället på en brist i färdtjänstavtalet. Med andra ord något som politikerna (inklusive Sverigedemokraterna) hade kunnat göra annorlunda, något som ligger inom deras eget ansvar.

I dagens Trelleborgs Allehanda har Vänsterpartiet Trelleborg gett sin kommentar i frågan:

Helt ur proportion!

Svar till Helmuth Petersen (SD) (den 25 juni).

Tack för ett klart förtydligande av SD:s politik, det går nu inte att ta miste på hur absurd den är. Att skuldbelägga ensamkommande barn för att fem äldre inte får sin utflykt är som att skjuta sparvar med kanoner. Helt ur proportion! Det är märkligt att man inte i fullmäktige har jobbat hårdare i fråga om de äldre och att SD röstat med de borgerliga i nio ut av tio omröstningar. Det är så mycket som de sista åtta åren prioriterats fram för en mänskligare politik, ringvägen och utbyggnaden av hamnen bland annat. Vore klädsamt att rikta uppmärksamhet i den riktningen!

Birgitte Jensen, Vänsterpartiet Trelleborg