Kommunfullmäktigelistan fastställd

Vänsterpartiet Trelleborg har fastställt sin lista inför höstens kommunfullmäktigeval. Listan toppas av Mats Sjölin som tidigare har suttit i Trelleborgs kommunfullmäktige. Mats är ordförande i Vänsterpartiet Trelleborg och ekonom till yrket. På de följande platserna återfinns Kersti Engström, socionom, Birgitte Jensen, kontorsassistent, John Thörnlund, klubbordförande för SEKO sjöfolk samt Susanne Möller, arbetsterapeut. Efter dessa följer i tur och ordning Bo Nylander, Vera Pedersen, Christian Gisselquist, Berit Sjölin, Rolf Nilsson, Yvonne Nord, Mats Mårtensson samt Irene Malmberg.

Vänsterpartiet har inga platser i kommunfullmäktige idag men siktar på att få minst två platser efter höstens val. Några av de viktigaste frågorna är att stoppa fortsatt utarmning av den offentliga sektorn, att motverka privata vinster i välfärden, att minska ungdomsarbetslösheten, att miljöfrågorna får högre prioritet, att motverka rasism och främlingsfientlighet, att arbeta för att heltidstjänster blir en rättighet inom kommunen och att ett försök med kommunal arbetstidsförkortning inleds under kommande mandatperiod.