Ytterligare en insändare om arvodena

Ytterligare en insändare om politikerarvoden, publicerad i TA den 10 januari.

Signaturen HKD ställer ett antal frågor i ett öppet brev i TA angående politikerarvodena, bl a till oss i Vänsterpartiet. HKD undrar varför vi inte avslog förslaget och varför det inte kunde återremitteras.

Förslaget till beslut var att anta arvodesregler för 2023 – 2026. Vi i Vänsterpartiet yrkade på återremiss för att arbeta om och sänka arvodena, vilket i praktiken var liktydigt med avslag. Ärendet var arvodesregler för perioden 2023-2026. Frågan var inte att ta ställning, för eller emot, en förändring av gällande arvodesregler. Frågan var att ta ställning till arvodesregler för kommande period när de gamla reglerna hade upphört.

Det var ingen som yrkade på avslag, men om någon hade gjort det och det hade gått igenom så hade det inte funnits några arvodesregler. Arvodesberedningen skulle då ha behövt ta fram ett nytt förslag. Med andra ord så hade det inneburit precis samma sak som om vårt återremissyrkande hade gått igenom. Med den enda skillnaden att återremissyrkandet skulle gått igenom om 1/3 av ledamöterna hade stöttat det (t ex hela oppositionen), så kallad minoritetsåterremiss. Hade vi istället formulerat det som ett avslagsyrkande skulle det krävts en majoritet för att gå igenom, men som sagt inneburit precis samma sak.

Därför föreslog vi det som låg närmast ett avslagsyrkande, som hade störst chans att vinna gehör och som också hade gett möjlighet för den folkliga opinionen att fortsätta påverka politikerna till att ta ett rimligare beslut. Helt enkelt den väg som var kraftfullast. Att det sedan inte gick igenom berodde inte på oss.

Mats Sjölin