Makten koncentreras och insynen minskar

På Kommunfullmäktiges möte den 19 december beslöts om nytt reglemente för kommunstyrelsen.

Som en del av detta ärende fanns en paragraf om stärkt ställning för kommunstyrelsen. Stärkt ställning för kommunstyrelsen är samtidigt försvagad ställning för kommunfullmäktige. Beslut tas i en snävare krets med minskad insyn, demokratin urholkas. Vi motsatte oss naturligtvis detta, men våra ändringsyrkanden blev nedröstade. Vi lämnade därför in följande reservation:

Förslaget om reglemente för kommunstyrelsen innehöll en ny paragraf 2 angående stärkt ställning
för kommunstyrelsen. Stärkt ställning för kommunstyrelsen är ett sätt att beskriva det som föreslås, försvagad ställning för kommunfullmäktige skulle det också kunna uttryckas som.

Kommunallagen anger vad som är kommunfullmäktiges uppgifter. Där framgår att fullmäktige
beslutar i ärenden av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt för kommunen. Som exempel anges mål och riktlinjer för verksamheten, budget, skatt och andra viktiga ekonomiska frågor samt nämndernas organisation och verksamhetsformer. Av kommunallagen framgår också att dessa punkter, denna typ av ärenden inte får delegeras till nämnderna. Frågor om budget, skatt eller andra viktiga ekonomiska frågor kan alltså inte delegeras, de besluten ska tas av kommunfullmäktige.

Förslaget var att kommunstyrelsen får fatta beslut rörande nämndernas verksamhet i tre situationer som är nya i det här förslaget: beslut om anställningsstopp, beslut om stopp för ytterligare investeringar samt beslut om omfördelning av medel mellan nämnder. Samtliga tre har en direkt koppling till kommunens budget och måste rimligen också sägas utgöra viktiga ekonomiska frågor. Frågor som alltså ligger i kommunfullmäktiges ansvar och inte kan delegeras enligt kommunallagen.

Kommunfullmäktige beslutar om budget för kommunen, inklusive investeringsbudget. Det skulle då
bli orimligt och alltför ingripande om kommunstyrelsen kan omkullkasta de besluten vare sig det
handlar om anställningsstopp, investeringsstopp eller ombudgetering mellan nämnderna.
Fullmäktige är kommunens högsta beslutande organ och bör så förbli.

Vi yrkade att följande tre punkter skulle strykas i kommunstyrelsens reglemente: 1. beslut om
anställningsstopp, 2. beslut om stopp för ytterligare investeringar, 3. beslut om omfördelning av medel mellan nämnder. Eftersom dessa yrkanden inte vann gehör reserverar vi oss mot
kommunfullmäktiges beslut.