Girigheten slår rekord i Trelleborg!

På kommunfullmäktiges möte den 19 december diskuterades politikerarvoden där majoriteten ville driva igenom våldsamma höjningar till sig själv. Vi valde att yrka på en återremiss för att förslaget skulle arbetas om med sänkta nivåer. Vi fick inte gehör för detta, inte ens av hela oppositionen där S och VS valde att avstå.

Vi gick emot beslutet och lämnade in följande reservation:
Förslaget angående ekonomiska förmåner till förtroendevalda innehöll en mycket kraftig höjning av arvodena. Trots att M/KD/SD/L-styret valde att utöka styret så att kommunalrådsarbetet delas mellan fyra heltidsarvoderade politiker, får det moderata kommunalrådet en lönenivå som nog inte har sin motsvarighet någon annanstans i landet. Även en rad andra poster får ett rejält lönelyft, såväl vad gäller majoriteten som oppositionen.

Ärendet borde ha funnits framme när budgeten beslutades på förra mötet. Det hade då blivit tydligare hur det politiska styret prioriterar. Och det är i varje fall inte verksamheten. En stram budget följs nu av ett rejält pengaregn till styret. Vi ansåg att förslaget låg på en alldeles för hög nivå som också var helt orimlig utifrån det delade ansvaret mellan kommunalråden. Vi menade också att formella fel begicks när ett flertal av de
personer som själv skulle få dessa arvodeshöjningar deltog i beredningen av ärendet och tog fram förslaget. Och på fullmäktigemötet deltog samtliga sex kommunalråd/oppositionsråd och beslutade att höja sina egna löner!

Vi ville ge majoriteten att tänka över förslaget en gång till och återkomma med ett förslag där ersättningsnivåerna och den samlade kostnaden hamnade på en lägre nivå. Och om inte majoriteten skulle stödja detta, tänkte vi att åtminstone hela oppositionen skulle kunna ställa sig bakom en
omarbetning av förslaget. Vi yrkade därför på en återremiss i hopp om att i varje fall en tredjedel av ledamöterna skulle ställa sig bakom, så att den kunde gå igenom.

Vårt yrkande fick dock inte stöd, inte ens av Socialdemokraterna och Vårt Söderslätt, varför det föll. Mot den bakgrunden reserverar vi oss mot kommunfullmäktiges beslut till förmån för vårt eget yrkande.