Insändare om politikerarvoden

Insändare om politiska arvoden, publicerad i TA den 20 december.

Trots omfattande protester beslutade kommunfullmäktige på måndagskvällen att kraftigt öka politikerarvodena. Vi gick emot dessa höjningar liksom Centerpartiet samt Isac Rubin från Moderaterna övriga teg eller röstade för.

Det nya M/KD/SD/L-styret valde att utöka styret från ett kommunalråd till fyra, samtliga heltidsarvoderade. Trots att arbetet nu fördelas på fyra personer höjs arvodena rejält och det moderata kommunalrådet hamnar på en nivå som nog inte har sin motsvarighet någon annanstans i landet.

På förra fullmäktigemötet klubbades en stram budget för 2023 igenom, nu var budskapet att ”det här är en lite summa pengar i den totala kakan”. Det är såklart en fråga om prioriteringar, de 5 mnkr per år som nu används till höjda politikerarvoden skulle ha kunnat använts inom skolan eller vården istället. De hade kanske rentav gjort större nytta där.

Vi gick emot förslaget och yrkade på återremiss för att ge chans åt M/KD/SD/L-styret att besinna sig och återkomma med lägre och mer rimliga ersättningsnivåer. De tog inte den chansen. Hade Socialdemokraterna och Vårt Söderslätt stöttat vårt förslag hade det gått igenom och satt press på styret, de valde dock att avstå och stödde därmed indirekt styrets förslag och fick också vars ett välavlönat oppositionsråd.

Noteras skall att samtliga sex kommunalråd/oppositionsråd deltog i beslutet. Ingen av dem anmälde jäv trots att det avsåg arvoden till dem själva. Utmanande och också riskfyllt om ärendet skulle överklagas.

Styret sätter verkligen Trelleborg på kartan, men knappast på något positivt sätt.

Mats Sjölin