Kulturen ska vara fri och oberoende

Insändare om armlängds avstånd för politiken, publicerad i TA den 13 december.

En politiskt styrd kultur, är det verkligen det som Trelleborg behöver? SD:s Mathias Andersson och Magnus Isgren har enligt TA stoppat en redan inbokad sagostund. En sagostund med dragdrottningarna Lady Busty och Miss Shameless ”där världen får vara precis så olik, stor och kärleksfull som den faktiskt är”. Men är det verkligen politikernas uppgift att vara smakdomare? Vi tycker inte det.
Som vi ser det är kulturens uppgift att väcka tankar och idéer, att vidga perspektiven, att beröra och ibland också att uppröra. För det krävs en fri och oberoende kultur som en del av yttrandefriheten. En politiskt styrd kultur snävar in det offentliga samtalet och ger dessutom obehagliga associationer.

Beslutet att stoppa sagostunden är tydligen taget av SD:s ersättare i kultur- och fritidsnämnden och SD:s gruppledare i kommunfullmäktige. De har andra roller framåt, men rimligen ingen beslutanderätt i dessa frågor i dagsläget. Det är illavarslande, vilka beslut kommer att tas framöver när SD:arna verkligen har makt?

En god kulturupplevelse är att upptäcka det man inte visste att man tyckte om. Men hur får man chansen till det om det ska finnas politiskt tillsatta smakdomare som censurerar det som känns främmande? Politiken borde hålla armlängds avstånd och tillåta kulturen att utvecklas. Den statsvetare som TA har tillfrågat menar att beslutet inte bara är orimligt utan också strider mot kommunallagen.

Får världen vara precis så olik, stor och kärleksfull som den faktiskt är? Inte i SD:s Trelleborg i alla fall.

Rolf Nilsson, Mats Sjölin och Hanna Söderblom