Dröm eller verklighet?

Insändare publicerad i Trelleborgs Allehanda den 18 oktober

Jag går genom Valen en kvinna stöter till mig, ”Förlåt”, säger hon ”Jag kommer just från färjan, bor du i Trelleborg? Kan du berätta varför du valt att bo just här?” ”Visst”, säger jag, ”kom så sätter vi oss och fikar så ska jag berätta.”

Du kom ju med en färja, Trelleborg har tre passagerarfärjor och en stor containerhamn. Vi har en kustremsa på 3,5 mil.
Hamnen ligger mitt i stan och har kustremsor åt både öst och väst.

Från alla håll i Trelleborg går gångvägar och cykelleder ner till stranden. Längs hela strandremsan finns badplatser med bryggor, lekplatser, utegym och kaféer för både stora och små. Man kan ta barnen och promenera ner till stranden när man kommer från jobbet.

Vi har tåg och buss så man kan arbeta i Ystad, Köpenhamn, Malmö, Lund och Helsingborg utan att behöva köra bil. Många som bor i Trelleborg arbetar utanför kommunen.

Strandremsan är viktig för oss trelleborgare, att snabbt kunna komma ner till stranden, att kunna utnyttja hela badsäsongen, att kunna promenera ner och slippa köra bil.

Skolan är också något vi är stolta över. Vårt arbete är att se varje barn/ungdom att ge varje barn/ungdom möjligheter utifrån sina förutsättningar. Ge möjligheter så att de i framtiden kan få ett arbete och försörja sig. För att uppnå detta har vi fritidsgårdar och gott om välutbildad personal både i skola och fritid.Alla skolor är bra skolor och föräldrar väljer att sätta sina barn i närmaste skola.

Vi i Trelleborg tar vårt ansvar för energiförsörjningen, vi har en stor vindkraftspark ute i Östersjön. Kommunen har entusiasmerat ett företag att etablera sig i Trelleborg och utveckla solpaneler. Hela kommunen håller på att sätta upp solpaneler där det passar. Elbilar har ökat och det finns många laddstationer.

Skola vård och omsorg drivs i kommunal regi, viktigt för kommunen att ha koll på innehåll och skattepengar. Studieförbunden subventioneras, de har stor betydelse för social gemenskap och fortbildning.

När det gäller kommunens vård och omsorg finns ett antal boendeformer att välja på, allt utifrån behov och önskemål, allt med målet att få en tryggad ålderdom. Gott om välutbildad personal finns. För funktionshindrade personer finns gruppbostäder när behov uppstår.

Gott om hyreslägenheter har byggts de senaste åren på Östra sidan efter Fagerängen, där finns också en gångväg under väg 9 så att de lätt kan nå stranden.

Flera nya arbetsplatser har etablerat sig, en kriminalvårdsanstalt på industriområdet i närheten av Rättspsykanstalten.

Tåget har blivit dubbelspårigt och en ny hållplats har byggts i anslutning till Rättspsyk och fängelset. De var viktigt eftersom personalförsörjningen kommer från Trelleborg, Lund, Malmö och Helsingborg.

Förlåt nu har jag pratat länge, har säker glömt något, du får fråga.

Förlåt igen, men det här var nog min dröm.

Nu kommer verkligheten, eller kan min dröm bli Trelleborgs?

Kersti Engström, Vänsterpartiet Trelleborg