Debattartikel om demokrati och maktkoncentration

Debattartikel införd i TA idag:

Trelleborgs Allehanda är en del av medial maktkoncentration

Petter Birgersson undrar i en ledare den 14 november om vänstern har demokratireflexer.
Birgersson tar i ledaren upp att Jan Myrdal och Sven Wollter inte tog avstånd ifrån utan istället hyllade olika diktaturer. Med detta som utgångspunkt glider sedan ledaren över i ett resonemang om Vänsterpartiets demokratisyn.

I ledaren bortses från att Myrdal var partilös maoist och att Wolter tillhörde Kommunistiska partiet och att båda tog aktivt avstånd ifrån Vänsterpartiet. Låt oss ändå kommentera de två citat från Vänsterpartiets nuvarande partiprogram som ledaren tar som exempel på bristande tro på demokrati.

”Många gånger är den formella demokratin föga mer än en fasad” är hämtat från avsnittet om ”En orättfärdig värld” där fortsättningen är ”men störtandet av de öppna diktaturerna är trots det ett viktigt framsteg som skapar en plattform för fortsatt kamp”. Formella demokratiska rättigheter är alltså viktiga framsteg men inte tillräckliga. Demokratin måste ständigt utvecklas, inte minst vad gäller möjlighet till deltagande, där en mer rättvis världsordning i vilken klyftor mellan rika och fattiga utjämnas är en viktig del.

”Världsomfattande mediemonopol begränsar det fria ordet och människors rätt till kunskap” är hämtat från ”Erövra, försvara och utveckla demokratin!”. Det är intressant att detta citat oreflekterat lyfts fram i en ledare som publiceras i ett antal tidningar ingående i en av Sveriges största dagspresskoncerner. Inställningen till maktkoncentration och likformighet inom media är såklart beroende på den egna positionen. Vi ser maktkoncentrationen inom mediesfären som problematisk och som ett potentiellt hinder för opinionsbildning.

För att använda partiprogrammets ord så är försvaret och användandet av den faktiskt uppnådda politiska demokratin och de formella fri- och rättigheter som den vilar på en av arbetarrörelsens och vänsterns viktigaste uppgifter. Men vi nöjer oss inte där, det handlar också om möjligheten att ta del av och utnyttja demokratiska rättigheter. Demokrati är också en fråga om makt och ekonomisk fördelning.

Därför är minskade ekonomiska klyftor en del i kampen för en ökad demokrati och en central fråga för Vänsterpartiet. Därför har vi just de demokratireflexer som Birgersson funderar över.

Mats Sjölin