Insändare om strypta bidrag till studieförbunden

Insändare inskickad till TA i måndags.

Studieförbunden förlorade hälften av sina kommunala bidrag 2019, nu tar M/KD/SD-styret bort resten. Kultur och bildningsverksamhet är uppenbarligen inget som prioriteras av de styrande, något som man tydligen anser kan undvaras.
Studieförbunden har en viktig stödjande roll åt en rad ideella föreningar. Genom att tillhandahålla lokaler och utrustning, ge administrativ hjälp och inte minst genom att inspirera och bistå med kunskap. Studieförbundens verksamhet är en förutsättning för en stor del av det kultur- och föreningsliv vi har i Trelleborg. Som anordnare av studiecirklar, som arrangör av en lång rad föreläsningar och kulturarrangemang, som träffpunkt. Folkbildning och studieverksamhet fyller en stor funktion för att bryta ensamhet och skapa samvaro vilket inte minst är värdefullt för pensionärsorganisationerna.

Trelleborg har inget överutbud av kultur, har inte för mycket folkbildning och studieverksamhet, ta inte bort förutsättningarna för det som trots allt finns. Att skära ner på detta är att tänka kortsiktigt, det är att blunda för vad det innebär för alla dem som engagerar sig i studiecirklar, alla dem som utövar kultur. Jämför gärna med hur lättvindigt kommunen beslöt att sponsra Engelska skolan med 4 mkr om året, ett belopp som lär hamna i något skatteparadis och inte komma trelleborgarna till del.

Att skära ner på studieförbunden är att göra Trelleborg fattigare.

Inger Aparicio, Eva-Lis Carlsson, Kersti Engström, Lena Lundberg, Susanne Möller, Rolf Nilsson, Kaisa Palmquist, Vera Pedersen, Mats Sjölin