Vänsterpartiet kräver att raserandet av Arbetsförmedlingen upphör!

Insändare om Arbetsförmedlingen, inskickad idag till TA.

Ingen kan ha undgått att märka den kris som Arbetsförmedlingen har försatts i. Som en del av januariavtalet drevs en kaosprivatisering igenom. Regeringen har passivt sett på trots att effekterna har blivit allt tydligare. Kontor läggs ner, arbetslösa lämnas i sticket och kommunens kostnader för försörjningsstöd riskerar att öka.
Vi i Vänsterpartiet kräver att nedläggningarna stoppas, men framförallt att regeringen tar ett helhetsgrepp om arbetsmarknadspolitiken. För att få människor i arbete behöver vi skapa mer tid för handläggare att ha direkta kontakter med arbetslösa och arbetsgivare, mer resurser till bra yrkesutbildningar, och att den lokala närvaron stärks. Vad vi inte behöver är mer nyliberal experimentverkstad som ökar kostnaderna för kommunerna.

Därför driver vi nu på i frågan om vad som ska hända med Arbetsförmedlingen. När det så tydligt visar sig att politiken inte fungerar, när enskilda personer drabbas, då måste Regeringen och ansvarig minister reagera.

Lägg prestigen åt sidan, överge inte dem som är eller riskerar att bli arbetslösa!

Kersti Engström, Peter Forssell, Lena Lundberg, Susanne Möller, Vera Pedersen, Mats Sjölin