Insändare om rätten att vara med i en fackförening!

Insändare, inskickad till TA idag:

Arbetsmarknadsnämnden beslöt den 10 juni att fackföreningsavgiften inte längre skulle ingå i försörjningsstödet. Förändringen beräknas innebära en besparing för kommunen med 60 tkr per år. Fram till nu har Trelleborgs kommun beviljat bistånd för fackföreningsavgift om max 250 kr per månad. Men nu har en majoritet bestående av M, KD, SD och MP beslutat att ta bort detta, bara S gick emot förslaget.

Nu är ju dock frågan inte så enkel. Vad som ska ingå i försörjningsstödet regleras i socialtjänstlagen, en lag som faktiskt också gäller i Trelleborgs kommun. Här anges klart och tydligt att försörjningsstöd ska lämnas för skäliga kostnader för bl a medlemskap i fackförening och a-kassa. Det beslut som arbetsmarknadsnämnden har tagit är således i strid med gällande lagstiftning. Återigen skämmer kommunens beslutsfattare ut sig.

Det är skrämmande att M, KD, SD och MP är beredda att gå så långt när det gäller att försämra för dem som har de sämst ställt att de t o m struntar i gällande lagstiftning. Självklart ska de som får försörjningsstöd kunna vara med i en fackförening och i a-kassan.

Inger Aparicio, Kersti Engström, Peter Forssell, Eva Lindstedt, Lena Lundberg, Susanne Möller, Rolf Nilsson, Vera Pedersen, Emmy Sartell, Mats Sjölin