Insändare om nedskärningar i välfärden

Insändare inskickad idag till TA.

Det nya blåbruna styrets mantra är att Trelleborgs kommun ska koncentrera sig på sin kärnverksamhet. Successivt framträder nu en oerhört snäv syn på vad de ser som kommunens kärnverksamhet. Skolan ingår tydligen inte, där ska drygt 50 mkr skäras ner, inte heller kultur och folkbildning där också nedskärningar har beslutats.

Nu senast är det socialtjänsten som ska spara 59 mkr och därmed inskränka sin verksamhet. I en lång lista på nedskärningar finns bl a att träffpunkterna Akka och Gröningen hotas med stängning. Dessutom föreslås att dagpenningen (habiliteringsersättningen) för personer inom daglig verksamhet dras in vilket i sin tur gör att statliga bidrag för denna verksamhet skulle försvinna. Det handlar om 7 kr/timme i ersättning som nu föreslås försvinna. Det är små pengar för kommunen men en viktig ersättning för svaga grupper som behöver stöd och motivation i sin tillvaro.

Det här är bara några exempel på hur de med störst behov prioriteras bort av de blåbruna. Det är en farlig utveckling som skapar växande klyftor, de som behöver samhällets resurser bäst är de som lämnas i sticket. Vård, skola och omsorg sågs tidigare som kommunens kärnverksamhet, nu är det här besparingskraven är störst. I en krympande kommunal verksamhet tycks det snart bara vara den egna politiska organisationen som prioriteras med kraftigt höjda arvoden och fler tjänster.

Mikael Rubin har sagt att han skulle vara tacksam om kritiken mot den förda politiken inte kom nu, men att de blev utvärderade i efterhand. Glöm det! Vi tänker inte stillatigande se på när välfärden avvecklas där de svagaste grupperna får betala priset. Klyftorna i samhället måste minska, inte öka.

Inger Aparicio, Kersti Engström, Peter Forssell, Lena Lundberg, Rolf Nilsson, Yvonne Nord, Vera Pedersen och Mats Sjölin