Möte om sjukvårdsfrågor

Den 7 november kl. 18.30 ordnar Vänsterpartiet Trelleborg offentligt möte i ABF:s lokaler, Gasverksgatan 3B, sal 12. Kvällens tema är regionalpolitik och i synnerhet sjukvård.

Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne inleder mötet.

Vänsterpartiets mål är en sjukvård att lita på oavsett var man bor i Skåne, en vård som ska vara lättillgänglig och ges efter behov. Den som skriker högst ska inte få tränga sig före: bäst vård fås om patienternas behov får styra. Alla skåningar ska vara trygga med att få den bästa vården.

Att vården bedrivs i offentlig regi är en förutsättning för att kunna garantera en jämlik sjukvård. Det är när samhället gemensamt tar ansvar för vården som behoven kan sättas i centrum på riktigt. Alla har rätt till vård efter behov. För att det ska kunna ske krävs att politiken utformas på det sätt som ger bäst förutsättningar för en jämlik och rättvis tillgång till sjukvård.

Skillnaden i medellivslängd och hälsa är stor och ojämnt fördelad över regionen. Runt om i Skåne växer barn upp i fattigdom, klassklyftorna ökar och det märks i människors hälsa. De med lång utbildning och stark ekonomi har en bättre hälsa än de med kort utbildning och svag ekonomi.
Våra ekonomiska och sociala villkor måste utjämnas. För det krävs en folkhälsopolitik som sätter kampen mot de sociala, ekonomiska och hälsomässiga klyftorna främst, ekonomisk jämlikhet är medicinen!

Vi värnar den solidariskt skattefinansierade sjukvården. Det är när samhället går samman och bygger en sjukvård för alla som klassklyftor, ojämlikhet, ojämställdhet och diskriminering utmanas och minskas.

Vänsterpartiet vill se en tillgänglig, helt avgiftsfri vård och vi vill värna och utveckla Trelleborgs lasarett.