Insändare om den nya blåbruna trojkan

M, KD och SD, så blev alltså det nya styret i Trelleborg. En blåbrun trojka där tydligen SD har fått garantier om att till att börja med få igenom sju motioner.

SD:s Helmuth Petersén har sagt så här i TA: ”Vi kan styra och ställa eftersom vi är vågmästare. Det har M och KD lärt sig att acceptera.” Hans självsäkerhet blir förståelig när man ser uttalanden från KD:s Erik Lundström i lördagens TA.

KD vet inte vilka politiska krav SD ställt för att stödja det nya styret, ändå har man bestämt sig för att rösta blankt när motionerna ska upp! Om KD röstar blankt innebär det att SD:s motioner går igenom med stöd från M. KD har alltså lovat stödja en politik man inte vet hur den ser ut. Och det tycks, enligt TA, bero på att M har sagt åt dem att de inget behöver veta.

Det är skrämmande när maktpositioner blir så lockande att det politiska innehållet underordnas. Och det klingar falskt när den styrande trojkan låtsas som att de inte styr tillsammans. Vem tror man att man lurar?

Rasism och främlingsfientlighet måste bekämpas, inte legitimeras. Och det är en otäck utveckling vi nu ser i Trelleborg, när man handskas vårdslöst med demokratin. Politik fordrar öppenhet och ärlighet, det tycks vara främmande begrepp för det nya styret.

Kersti Engström, Peter Forssell, Lena Lundberg, Susanne Möller, Rolf Nilsson, Emmy Sartell, Berit Sjölin och Mats Sjölin