Yttrande angående Trelleborgs kommuns beslut om valkretsar

Överklagandeprocessen angående valkretsindelning går vidare.
Nu i veckan har vi skickat in följande yttrande till Förvaltningsrätten:

Inledning
Trelleborgs kommunfullmäktige beslöt 2017-10-16 att Trelleborgs kommun ska ha två valkretsar vid valet till kommunfullmäktige 2018 (diarienummer KS 2017/907). Jag överklagade detta beslut 2017-11-07 och har nu getts möjlighet att yttra mig över Trelleborgs kommuns yttrande över det överklagande som Bertil Larsson m fl har gjort avseende samma ärende.

Enligt skrivelsen från kommunen anser Bertil Larsson m fl att kommunfullmäktige tog sitt beslut om att indela kommunen i två valkretsar utan att det i beslutsunderlagen framgår särskilda skäl varför beslutet borde ogillas. Detta är samtidigt en av de grunder jag har fört fram i mitt överklagande.
Trelleborgs skrivelse

Trelleborg anför i sitt svar att det fanns en tjänsteskrivelse till valnämndens möte den 8 september där det redogörs för de omständigheter som ska utgöra särskilda skäl. Kommunen påstår vidare att ”Tjänsteskrivelsen har följt ärendet från valnämnden via kommunstyrelsens arbetsutskott och kommunstyrelsen till fullmäktige, och fanns tillgängligt i dem förtroendevaldas läsplattor inför sammanträdet den 16 oktober”.

Kommunen framför två saker vilka skulle utgöra särskilda skäl i vallagens mening. Dels att Trelleborg sedan 1970-talet varit indelad i två valkretsar och beräknas överstiga 36 000 röstberättigade vid valet 2022 och dels att den politiska majoriteten önskar indela Trelleborg i två valkretsar.

Kommunfullmäktiges handlingar
Handlingarna till kommunfullmäktiges möte finns tillgängliga på Trelleborgs kommuns hemsida liksom protokollet (https://trelleborg.se/sv/kommun-politik/kommunens-organisation/namnder/kommunfullmaktige/protokoll-kommunfullmaktige/). Dessutom finns mötet filmat vilket också är tillgängligt på hemsidan (https://trelleborg.se/sv/kommun-politik/kommunens-organisation/namnder/kommunfullmaktige/kommunfullmaktige-live/).

Av handlingarna på kommunens hemsida framgår att ärendet är beskrivet enligt följande:
”Valnämnden har behandlat ärendet Valkretsindelning 2018 vid sitt sammanträde den 8 september 2017. Valnämnden har beslutat att Trelleborg ska ha en valkrets vid val till kommunfullmäktige.”
Förslaget till beslut är enligt följande: ”Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att Trelleborgs kommun ska ha två valkretsar.”

Utöver detta finns ett protokollsutdrag på fyra sidor från kommunstyrelsemötet den 27 september, ett protokollsutdrag på två sidor från kommunstyrelsens arbetsutskott samt en sida där all text har överstrukits och gjorts oläsbar. Den oläsbara sidan är troligen den tjänstemannaskrivelse som kommunen hänvisar till. Skrivelsen har i så fall i och för sig funnits med i handlingarna, men den har varit omöjlig att läsa. Något annat material finns inte och ingenstans, i det material som går att läsa, nämns att det krävs särskilda skäl för att kommunen ska besluta om två valkretsar när antalet röstberättigade understiger 36 000. Det framgår inte heller att det behövs ett beslut från kommun-fullmäktige om två valkretsar även om det är mer än 36 000 röstberättigade, i det fallet krävs däremot inte särskilda skäl. Kommunfullmäktiges beslut den 16 oktober avsåg enbart valet 2018.
Av handlingarna framgår att kommunstyrelsen föreslår att det ska finnas två valkretsar, men inte hur kommunstyrelsen anser att dessa valkretsar ska utformas. Därmed går det inte att avgöra om förslaget uppfyller de krav som vallagen ställer angående valkretsarnas utformning.

Diskussionen på kommunfullmäktigemötet den 16 oktober
Av diskussionen på kommunfullmäktiges möte den 16 oktober, tillgängligt på kommunens hemsida, framgår tydligt att materialet är ofullständigt och att kommunfullmäktiges ledamöter saknar information om vad som skulle kunna utgöra särskilda skäl för ett ställningstagande om att Trelleborgs kommun skulle ha två valkretsar.

Patrik Holmberg (PH) ställer inledningsvis ett antal frågor till kommunfullmäktiges ordförande, Marianne Pettersson (MP). En fråga som ställs är om kommunfullmäktige kan behandla ärendet eftersom underlaget är ofullständigt genom att någon sida har gjorts oläslig samt att det inte framgår vad som skulle utgöra de särskilda skäl som krävs för ett beslut om att inrätta två valkretsar.

Utan att ifrågasätta PH:s bedömning av att underlaget skulle var undermåligt hänvisar MP till att beslut måste fattas senast 31 oktober och att aktuellt fullmäktige är det sista där kommunen har möjlighet att fatta det beslutet. Vad gäller särskilda skäl svarar MP följande: ”Ett av skälen är kanske att vi i fyrtio år har haft två valkretsar i Trelleborgs kommun. Dessutom, nästa gång det blir val, 2022, då beräknas antalet röstberättigade överstiga 36 000. Så då skulle det vara för ett val vi gjorde den förändringen”. Att notera i sammanhanget är att MP lägger in ett ”kanske” när de särskilda skälen ska anges. Hon vet uppenbarligen inte vad som skulle utgöra särskilda skäl och hänvisar inte heller till materialet i ärendet. MP gör det enda möjliga när det inte framgår av underlaget, hon gör ett antagande. Dessutom bör det noteras att hennes fortsatta resonemang, att ordningen med en valkrets enbart skulle gälla under en mandatperiod, tycks bygga på den felaktiga föreställningen att det med automatik skulle bli två valkretsar om antalet röstberättigade överstiger 36 000. Även i det läget krävs enligt vallagen ett aktivt val från kommunfullmäktige om man vill frångå normalläget med en valkrets. Detta framgår inte när MP gör en muntlig beskrivning av ärendet. En beskrivning som saknas i kommunfullmäktiges skriftliga material.

I den fortsatta diskussionen i kommunfullmäktige finns det ingen av ledamöterna som anger att denne av underlaget kan utläsa vad som skulle utgöra särskilda skäl. På direkt fråga från PH om det är någon som kan läsa hela underlaget erhålls inget svar.

Kommundirektören Fredrik Geijer yttrar sig enligt följande direkt efter det att kommunfullmäktige har tagit sitt beslut: ”Jag kan bara beklaga att det inte har fungerat med läsplattorna med de handlingarna. Vi kommer att självklart göra felsökningar och försöka komma tillrätta med problemet. Om det inte går till nästa fullmäktige får vi övergå till analoga handlingar. Tack”. Detta måste tolkas som ett erkännande att det har varit problem, att det inte har fungerat att informera kommunfullmäktiges ledamöter, att ledamöterna inte hade tillgång till den information som var avsikten att de skulle ha.

Kommunens tjänsteskrivelse
Den tjänsteskrivelse som kommunen refererar till i sitt yttrande har uppenbarligen inte varit tillgänglig för fullmäktiges ledamöter då ärendet behandlades. Av texten att döma är det ett underlag som har tagits fram till valnämndens behandling av ärendet. I sammanhanget kan påpekas att det uppenbarligen bara har varit i valnämnden som ledamöterna har kunnat läsa det material som har funnits till ärendet. Och valnämnden förordade en valkrets.

Eftersom skrivelsen har betydelse för kommunens argumentation lämnas här några kommentarer trots att den alltså inte var tillgänglig för kommunfullmäktiges ledamöter.

Tjänsteskrivelsen mynnar ut i ett förslag att valnämnden ska föreslå kommunfullmäktige besluta: att Trelleborg fortsatt ska vara indelat i två valkretsar vid val till kommunfullmäktige, att framföra beslutet till Länsstyrelsen för fastställande, samt att motivera beslutet med att Trelleborg sedan 1970-talet varit indelat i två valkretsar och att kommunen vid valet 2022 beräknas ha fler än 36 000 röstberättigade.

Förslaget till beslut motiveras utifrån att kommunen har haft två valkretsar sedan 1970-talet, men det anges inte att detta motiv för beslutet skulle vara ett ”särskilt skäl” och varför det i så fall skulle utgöra ett ”särskilt skäl” i lagens mening. Den tidigare ordningen med två valkretsar var en tvingande följd av att kommunen hade fler än 24 000 röstberättigade, som en följd av ändringen i vallagen är förutsättningarna nu närmast det omvända med kravet på ”särskilda skäl” för att frångå huvudalternativet med en valkrets. Vallagens ändring gör att tidigare ställningstaganden inte är relevanta. Därmed vore det inte logiskt att hävda ”särskilda skäl” och det är inte heller det som förs fram i tjänsteskrivelsen. Tjänsteskrivelsen pekar inte ut några ”särskilda skäl”.

Slutsatser
Kommunfullmäktiges beslut den 16 oktober togs utifrån ett ofullständigt material där delar av underlaget hade gjorts oläsligt. Av materialet framgick inte vad som skulle utgöra de särskilda skäl som är en förutsättning för att kommunen ska besluta om att ha två valkretsar. Kommunfullmäktige har därmed inte tagit ställning till om det finns särskilda skäl och vilka de i så fall skulle vara. I kommunfullmäktiges beslut finns inte heller någon angivelse av vad som skulle utgöra särskilda skäl och protokollet tar överhuvudtaget inte upp frågan. Kommunfullmäktiges ledamöter har uppenbarligen inte gjorts medvetna om att det krävs särskilda skäl för ett beslut om att Trelleborgs kommun ska indelas i två valkretsar och det finns därmed inget politiskt beslut till grund för att, gentemot Länsstyrelsen eller i yttrandet till Förvaltningsrätten, framföra några särskilda skäl.

Mot bakgrund av det ovan anförda, att beslutet inte har motiverats utifrån särskilda skäl, att delar av underlaget var otillgängligt för fullmäktiges ledamöter samt att beslutet inte är komplett då det saknas uppgift om hur valkretsarna ska utformas anser jag att kommunfullmäktiges beslut är i strid med vallagen.

2017-11-22

Mats Sjölin

Kopiera länk