Insändare om SD:s människosyn och frågan om assimilering

Nedan en insändare om SD:s människosyn och frågan om assimilering, inskickad till TA idag.

Paula Bieler (SD) försökte i riksdagen 15 dec tala om att det går att assimilera i olika grader. Att SD inte vill likrikta alla människor. Förvånande att det tänks i sådana banor – eller rättare att man försöker sälja ett sådant argument.

Assimilering är en total process till en likriktning i ett samhälle som inte tillåter en annan politisk övertygelse, en annan sexuell läggning, en annan religion än den existerande. Assimilering har aldrig kunnat genomföras utan tvång och mänskligt lidande utom dimensioner; två bra exempel på detta är Spanska inkvisitionen och Hitlers judeförföljelse. Att det i Sverige skulle finnas ett behov av att assimilera samer är en cynisk tanke som inte kan bottna i annat än förakt för människor.

Det går inte att gradböja begreppet assimilering, få det att betyda annat än vad det alltid har varit: likriktning och förbud mot oliktänkande! Det är också ett brott mot alla vedertagna mänskliga rättigheter.

Sverige röstade 2007 för konventionen för urfolkens rättigheter som ger rätt att själv få bestämma över politisk status och driva sin ekonomiska, sociala och kulturella utveckling.

I FN:s allmänna förklaring om mänskliga rättigheter fastslås rätten att utöva sin religion. Då kan inte Söders åsikt att judar ska assimileras vara giltig. Likaså har samerna rätt till sin existens och utveckling. Sverigedemokraternas åsikter är alltså inte förenliga med FN:s ståndpunkt kring mänskliga rättigheter.

Christian Gisselquist, Birgitte Jensen, Lena Lundberg, Kenth Sjöstrand, John Thörnlund