Insändare om Extravalet

Nedan en insändare om Extravalet, inskickad idag till TA.

SD röstar nej till sänkt skatt för pensionärerna, röstar nej till resursförstärkningar inom äldreomsorgen och röstar nej till en förbättrad a-kassa. Så mycket var de vallöftena värda när det fanns en chans att komma i rampljuset för ett ögonblick. SD har nu för avsikt att blockera varje regering som inte driver en främlingsfientlig politik. Alla andra frågor blir underordnade när SD visar sitt rätta ansikte, alla andra vallöften kan tydligen offras. Välfärd, ekonomi, trygghet – inga frågor tycks heliga när chansen till inflytande och makt hägrar. SD väljer att marginalisera sig själv. SD:s vallöften var inte på riktigt, de var på låtsas.

Nu behövs ett tydligare mandat, ett starkare stöd från väljarna för en politik där välfärd går före skattesänkningar, där skattepengarna inte läcker ut till privata vinstintressen. En politik för (inte bara ett löfte om) en förstärkt a-kassa, sänkta pensionärsskatter och ökade resurser inom vård, skola och omsorg. En rödgrön politik för ökad välfärd och ökad sysselsättning.

Mats Sjölin, Vänsterpartiet Trelleborg