Inga fler Kristallnätter – För allas lika värde!

Kristallnatten betraktas som startskottet på förföljelsen av judar under andra världskriget. Det är en historiskt viktig dag i ett förlopp som kom att leda fram till Förintelsen under andra världskriget. Natten mellan den 9:e och 10:e november år 1938 förstördes, efter propagandaministern Joseph Goebbels idé, synagogor och affärer ägda av judar, i Tyskland. Flera hundra judar dödades eller tvingades till självmord denna natt. Tiotusentals judar greps och sändes till koncentrationsläger.

Kom och visa ditt ställningstagande för alla människors lika värde på årsdagen av Kristallnatten. Bidra gärna med idéer om hur ett nätverk i Trelleborg kan verka för mångfald och utveckling som inkluderar alla Trelleborgare.

Manifestation med tal av:

Joakim Freiman, Pingstkyrkan Elim

Victoria Ahlberg, Söderslätts Kulturförening

Ulf Bingsgård, Trelleborgs kommun

Erika Kuusenjärvi, Trelleborgs Kristna Råd

Senad Biberic, Bosnjakiska Islamiska Församlingen

Det finns också möjlighet att besöka utställningen ”Orostider” med arkivbilder från Nazistoroligheter i Trelleborg 1942, samt annat material som skildrar oroliga tider i vår stad. Garvaregården kl.14:00-16:30.

Dessutom hålls ett föredrag med Bo Fröberg, Röda Korset Malmö, som berättar om bland annat flyktingmottagningen 1945. Kl. 15:30 på Café Garvaregården, vån 1.

Arrangörer: Initiativtagare till nätverk, Trelleborgs Kristna Råd, ABF Sydvästra Skåne

Kristallnattsaffisch