Insändare om ECCAR

Nedan en insändare, inskickad idag till TA:

Våren 2007 skickade jag in ett medborgarförslag om att Trelleborgs kommun skulle ansluta sig till den Europeiska koalitionen av städer mot rasism (ECCAR). Ett samarbete som startades på initiativ från Unesco med nu över 100 anslutna städer runt om i Europa. Syftet var att få erfarenhetsutbyte och kunna förbättra handlingsprogrammen mot rasism, diskriminering och främlingsfientlighet.

Bakgrunden till mitt förslag var den ökade främlingsfientlighet som hade vuxit fram och fått ett fäste i Trelleborg. Genom att ansluta sig till ECCAR förbinder sig kommunen att genomföra en tiopunkters handlingsplan i vilken bl a ingår att ge stöd till offer för rasism och diskriminering, att främja kulturell mångfald, att vara en arbetsgivare som ger lika anställningsmöjligheter, att ha en större vaksamhet mot rasism och att informera om rasismen.

Nu i veckan är det äntligen dags att förverkliga förslaget genom att Trelleborg ansluts som medlem. Nu börjar arbetet på allvar, nu ska handlingsprogram formuleras, nu ska kulturell mångfald stödjas, nu ska informationen om rasismens skadeverkningar sätta fart, nu ska skalet fyllas med innehåll. Det är hög tid att bygga en motkraft mot främlingsfientligheten, jag hoppas att Trelleborgs kommun har kraft, mod och uthållighet att leva upp till detta. Jag kommer i varje fall med stort intresse att fortsätta följa arbetet och driva på om så behövs för ökad solidaritet och erkännandet av alla människors lika värde.

Mats Sjölin