Facket värnar alla medlemmar och slår vakt om riktiga jobb

Petter Birgersson skrev på ledarplats i TA igår: ”Facket i vägen för ungas jobb”. Nedan ett svar på detta, inskickat som insändare idag.

Till Petter Birgersson.

Från fackligt håll värnar vi om alla medlemmar. Oavsett anställningsform. Vi motarbetar på intet vis vissa anställningsformer. Vi motarbetar att man går på andra anställningsformer än tillsvidare för länge. Det finns i vissa branscher människor som jobbat i osäkra anställningar utan möjlighet till tillsvidareanställning i upp till 10 år. Ja, det är klart. Efter tio år kanske man inte klassas som ungdom längre.

Facket har aldrig motsatt sig att arbetsgivaren anställer. Självklart är det många som kommer in via vikariat. Och det behövs. Men du tycks glömma hur den svenska modellen ser ut. Du låter påskina att modellen bara innehåller en part. Det är både arbetsgivare och fack som sluter kollektivavtal. Vid samma bord.

Ja, vi motsätter oss längre provanställningar än sex månader. Längre än så kan inte behövas för att en arbetstagare ska kunna visa sin kompetens. Under provanställning kan man utan grund avslutas på dagen. Är det det du menar med tryggare anställning?

I övrigt så refererar du till lagstiftning. Lagen om anställningsskydd för att vara exakt. Den reglerar uppsägningstid och under vilka premisser man kan bli uppsagd. Och den ska vi väl inte tumma på?

Vi vill ha fler trygga anställningar. Inte fler sms-vikarier!

Vänliga hälsningar

John Thörnlund