Insändare kring miljö

Nedan en insändare kring miljö, inskickad till Trelleborgs Allehanda idag,

Hösten 1998 föreslog vi i en motion att en plan skulle tas fram för att genomföra Pågatågstrafik till Malmö. Vi ville att dessa diskussioner skulle ske snarast samt att det i diskussionerna även skulle finnas med ett alternativ med en Pågatågsstation på öster som komplement till Trelleborg C. Vi blev nerröstade, liksom vi senare blev nerröstade då vi ville att en Pågatågsstation skulle finnas med i översiktsplanen 2002. Så småningom har övriga partier vaknat och nästa år startar trafiken. Positivt, men det borde ha skett för många år sedan.

I en motion 2002 föreslog vi att kommunen skulle starta ett miljömålsarbete som anknytning till de nationella mål som då skulle fastsällas. Miljömål tillsammans med handlingsplaner borde vara en given utgångspunkt när det gäller trafikplanering, ställningstaganden kring utbyggnadsplaner, överväganden för Trelleborgs hamn. Hur ska man kunna planera på ett långsiktigt hållbart sätt om det inte finns miljömål? Först nu har detta arbete så smått kommit igång. Positivt, men det borde ha skett för många år sedan. Miljön har tydligen låg prioritet för den styrande femklövern, det har den inte för oss.

Enligt FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna har alla människor rätt till en levnadsstandard som är tillräcklig för den egna och familjens hälsa och välbefinnande. För Vänsterpartiet är detta vägledande i vårt miljöarbete i Trelleborg. Vi sätter medborgarnas hälsa och välbefinnande först vad det gäller miljö för exempelvis hem, skola, arbete, vård, omsorg, kommunikation och fritid.

Lena Lundberg, Mats Rosander, Mats Sjölin, Susanne Möller