Feminismen halkar efter i Trelleborg – insändare inskickad idag

Ytterligare en insändare som har skickats in till Trelleborgs Allehanda idag. Du vet väl förresten att Vänsterpartiet har högst andel kvinnor på sin kommunfullmäktigelista i Trelleborg.

I Trelleborg jobbar många kvinnor inom sjukvård, omsorg och äldrevård. Där springer de allt vad de kan för att ge brukarna och vårdtagarna en rimlig tillvaro, de brinner för vad de gör men ofta slutar det med att de blir utbrända. En pressande arbetssituation med för låg lön i relation till utbildning, arbete och ansvar. En man med samma utbildningslängd och ansvar ligger på en avsevärt högre lön. Det är en oskriven självklarhet och förutsättning för deras arbetsgivare – både kommunal, privat och regional – vilka sällan visar uppskattning för dessa kvinnors enorma insats. Kvinnors lägre lön leder också till lägre sjukpenning och lägre pension.

Ser man till fördelningen av styrelseposter inom kommunala bolag står det klart att gubbväldet trivs i bästa välmående. Det är väldigt glest med kvinnor i dessa styrelser.

Feminismen halkar allvarligt efter i Trelleborg och det är en självskriven uppgift för Vänsterpartiet att ändra på. Vi är partiet med starkast feministisk profil som står tydligt till vänster. En röst på Vänsterpartiet är lika med mer feminism i Trelleborg.

Birgitte Jensen, Denise Raspor, Mats Rosander, Susanne Möller