Insändare om en mänskligare, mer solidarisk politik

Nedanstående insändare har skickats till TA idag:

Det råder en enveten liberalistisk åsikt om att Vänsterpartiet vill köra Sverige i diket. Sedan är man helt blind inför ofrånkomliga fakta om att välfärden sitter ohjälpligt fast i just detta dike. Det rungar ett mantra om att man ska spara sig till bättre tider – aldrig satsa och på så sätt få igång ekonomin.

Var finns medkänslan för alla de som väntar på en operation? För alla de patienter inom psykiatrin som är ljusår från att få den hjälp de behöver? För besparingar inom LSS som lägger en stor börda på anhöriga? Hur kan ni vara nöjda med detta?

Nu är det igen aktuellt med bostadsbristen och Reinfeldt har gått ut med att lämpa på reglerna om byggandet av nya bostäder. Det kommer innebära att standarden sjunker drastiskt, att väggarna i princip kan bestå av bakplåtspapper. Vad skall en sådan bostad kosta? Det är upplagt att det igen blir de rikaste som blir vinnarna.
Ett samhälle mår inte bra när så många sjuka och bostadslösa inte får hjälp. Det är en mänsklig resurs som rinner som sand mellan fingrarna
Alla nysatsningar inom sjukvården under de senaste 8 åren har medfört nerdragningar i andra verksamheter. Ett exempel på detta är att ett och ett halvt år efter invigningen av nya strålbehandlingen i Lund har cancerpatienterna i Skåne fortfarande inte fått den utlovade PET-CT apparaten som ger vissa diagnoser en bättre och säkrare strålbehandling.
Det kostar att hjälpa och när skatteintäkterna befinner sig på t ex Caymanöarna, kan ingen få hjälp! De borgerliga har närmast religiöst slaktat välfärden, inga andra än de rikaste kan belåtet säga amen till detta!
Nu ska det rättas upp på detta. Nu ska en mänskligare, mer solidarisk politik rätta upp och lyfta Sverige ur diket!

Birgitte Jensen, Lena Lundberg, Susanne Möller