Trelleborgarna vänder Åkesson ryggen

Jimmie Åkeson gjorde under måndagkvällen ett uppehåll i Trelleborg för att hålla ett appellmötestal. Glädjande nog fanns ett antal trelleborgare på plats för att markera sitt missnöje genom att vända ryggen åt talaren. TA beskrev det enligt följande: ”När Jimmie Åkessons tal inleddes vid halv femtiden på eftermiddagen stod ett 50-tal åhörare med ryggen mot Jimmie Åkesson. – Vi tycker inte att hans politik har någon plats här i Trelleborg, säger Birgitte Jensen, en av åhörarna som stod med ryggen mot Jimmie Åkesson.

Även i Trelleborg, ett av SD:s starkaste fästen, finns det således ett aktivt motstånd mot rasism, anti-islamism och homofobi vilket är glädjande. Det är också glädjande att protesten är lugn, stillsam och värdig – med respekt för varje organisations rätt att anordna möten.

TA skriver: ”Det var en tyst manifestation. Vi hade bestämt att vi bara skulle stå i 20 minuter och sedan gå därifrån för att undvika sammandrabbningar, säger Birgitte Jensen”.