Insändare: Konflikten handlar om rätten till heltid

Nedanstående insändare har skickats till Trelleborgs Allehanda idag:

Vi ska försöka få en rättvis bild av den nu pågående konflikten mellan Seko och Veolia och dess arbetsgivarorganisation Almega. Det framställs gärna som att konflikten bara handlar om hur många timmar timanställda ska få arbeta innan gränsen är nådd.

Men upprinnelsen till hela denna konflikt är att Veolia, tack vare ett bud som låg 50 miljoner under närmaste konkurrent i upphandlingen, helt sonika har sagt upp 250 tillsvidareanställda för att i andra änden erbjuda samma människor sämre villkor och lägre anställningsgrad. Från heltid till deltid. Endast på grund av att man i upphandling gett ett så dåligt bud, så att man inte kan bedriva trafiken.

Detta är ett angrepp mot alla arbetstagares rättigheter. Överallt. Om Veolia får igenom detta kommer vi snart se hela tågtrafiken följa efter, och sedan finns det risk att det sprider sig i alla branscher. Effekten blir att arbetstagarna ska stå i startgroparna med telefon i hand och vara beredda att ta arbete med kort varsel.

Det blir omöjligt för personalen att planera sina liv under dessa omständigheter. Sekos kamp med draghjälp från Elektrikerna, HRF och IF Metall, är en kamp för arbetstagarens trygghet. En kamp för att stoppa utvecklingen med arbetsgivarens utnyttjande av timanställda och deltidsanställda. Rätten till heltid är drivande i denna kamp. Den gäller oss alla.

John Thörnlund

Seko sjöfolk och Vänsterpartiet Trelleborg