Insändare om en ringväg

Nedanstående insändare har idag skickats till Trelleborgs Allehanda.

Vänsterpartiet Trelleborg föreslog i en motion 2002 att kommunen skulle ta fram lokala miljömål. Mål som skulle vara styrande för trafikplanering och utbyggnadsplaner. Mål som pekade mot ett långsiktigt hållbart Trelleborg och knöt an till de nationella miljömål som fastställdes på den tiden.

Tyvärr har ju vi inte funnits med i fullmäktige och kunnat driva på i den här frågan. Först nu tolv år senare har miljömålsarbetet kommit igång så smått i kommunen och ännu saknas t ex miljömål för att begränsa klimatpåverkan.

Kommunfullmäktige beslöt förra måndagen att trafiken till hamnen ska gå över en ringväg österifrån, detta trots kraftfull kritik. Värdefull mark tas i anspråk i en utbyggnad för ökad vägtrafik och alternativa lösningar prövas inte tillräckligt. Vi menar att matning västerifrån via det Västra industriområdet och en planskildhet vid Västra Korset av många skäl vore bättre.

Städer planeras ofta oreflekterat utifrån biltrafiken, sällan eller aldrig utifrån de människor som lever i städerna. Det är en utveckling som Trelleborg hade kunnat ändra, och därmed visa sig vara en liten stad med moderna idéer.

Det är olyckligt att arbetet med miljömål har varit så lågt prioriterat och att miljöfrågorna har varit satta på undantag i den styrande M/C/FP/Kd/Mp-alliansen. Har man inga mål har man heller inga ambitioner.

Mats Sjölin