Insändare om pensioner

Följande insändare har skickats till TA idag:

1913 fick vi allmän pension och 1948 indexreglerades den. 1959 infördes ATP. Systemet finansierades via skatten och utgjordes av avstått löneutrymme.  Pensionen var inflationsskyddad. Men av de som endast fick folkpension var 90 % kvinnor.

1993 träffades en pensionsuppgörelse mellan de borgerliga partierna och socialdemokraterna. Vänsterpartiet deltog INTE i pensionsuppgörelsen då vi såg stora orättvisor framförallt gentemot kvinnor. I det nya systemet släpptes värdesäkringen. I ATP var det staten som stod för pensionsrisken nu är risken överförd till individerna.

De borgerliga och S vill nu höja pensionsåldern till 69 år. Detta är djupt orättvist mot människor i tunga jobb inte minst i kvinnodominerade yrken. Många orkar inte arbeta till 65 utan går i förtid redan i dag. Förslaget innebär färre fonder men att PPM-systemet är kvar. Bromsen föreslås också vara kvar men varvas med en ”gas” som ska utfalla under goda år.

Under 2013 gick 9,2 miljarder i ren vinst av skattepengar till privata vård- och omsorgsföretag.  Pensionskostnaderna har minskat från 8,6 % av BNP till 7,5 % mellan 1995 och 2011. Detta trots ett kraftigt ökat antal ålderspensionärer. Det som redovisats hittills av kommande system pekar mot än större orättvisor mot pensionärer framöver. Redan i dag pensioneras varannan kvinna ut till fattigdom.

Vi vill att pensionerna utformas så att de inte missgynnar de som varit arbetslösa, fött barn, haft otrygga visstidsanställningar eller varit sjuka. Bakomliggande inkomst ska ligga till grund, inte allt sämre ersättningar i andra trygghetssystem. Vänsterpartiet vill ta bort PPM-systemet. Om de 2,5 % som betalas till detta istället kunde stärka inkomstpensionen skulle bromsen inte behöva slå till. Det är bara 1,5 % som gör aktiva val och förvaltningskostnaderna är höga.

Vi ser pensionen som avstått löneutrymme liksom t.ex. sjukförsäkringen. Lika skatt ska gälla för lika inkomst vare sig det är pension, lön, föräldrapenning eller annat. Sverige är enda landet i Europa där pensionärer betalar högre skatt än löntagare. I år sjunker pensionerna med 3 % medan lönena ökar med 2 %. Detta är inte rimligt!

Saima Jönsson Fahoum, riksdagskandidat för Vänsterpartiet

Mats Sjölin, kommunfullmäktigekandidat för Vänsterpartiet