Svar på TA:s ledare om Vinster i välfärden

Petter Birgersson skriver den 10 januari en ledare med rubriken ”Vänsterpartiet går till val på att förbjuda vinster. Det kan rasera en stor del av välfärden.” Det är ett påstående som inte gärna får stå oemotsagt.

Vänsterpartiets grundsyn är att sjukvården, äldreomsorgen och skolan ska vara en rättighet. Det är detta som är en den offentliga verksamhetens kärna och i det begreppet ingår inte vinster till riskkapitalistföretag. Detta är nog något som väldigt många håller med om.

Vänsterns förslag innebär dock inte, som Birgerssons ledare ger sken av, ett förbud mot privata verksamheter inte ens om dessa genererar överskott. Inte så länge överskottet återinvesteras i verksamheten. Det innebär att kooperativ, icke vinstdrivna och ideellt drivna utövare kan fortsätta precis som förut. Det är när privata företag berikar sig på skattemedel och plockar ut dessa vinster ur verksamhet som det blir fel.

Men det är inte bara ur moralisk synpunkt som Vänsterpartiets förslag är rimligt och riktigt. Om det samlade överskott som privata företag inom välfärdssektorn genererar istället skulle gå till verksamheten motsvarar det 22 000 undersköterskor. De privata företagen har väsentligt lägre personaltäthet än motsvarande kommunala verksamheter och de anställda har otryggare anställningsformer.

Sverige har valt en alldeles unik egen väg när man tillåter att den offentliga välfärden dräneras på skattepengar. Det är Sverige som avviker jämfört med omvärlden. Resultaten av detta marknadsexperiment är inte uppmuntrande. Skolkoncerner har gått i konkurs, Sverige halkar efter kunskapsmässigt, Uppdrag Granskning har visat hur den omhuldade valfriheten har blivit att de privata skolföretagen väljer och vrakar bland eleverna. Verkligheten är en dålig vän för den som försvarar dagens modell.

Den offentliga sektorn raseras inte om Vänsterpartiets politik förverkligas, tvärtom. Däremot kan de privata företag som har levt gott på skattepengar se en marknad med lättförtjänta pengar försvinna. Därmed frigörs resurser för att förbättra den offentliga välfärden och prioritera utifrån behov istället för profit. Det är en politik som alltmer vinner välförtjänt stöd.

Mats Sjölin