Vänsterpartiet Trelleborgs motioner del 4

  

Felparkeringar på Algatans cykelbana

Motionen lämnades in i februari 2002 och blev behandlad i kommunfullmäktige redan i juni samma år.

Motionen tog upp trafiksäkerhetsproblemet med det utbredda felparkerandet av bilar på cykelbanan på Algatan. Felparkeringar som tvingar ut cyklister i körbanan mot den enkelriktade biltrafiken. I motionen föreslogs bättre skyltning samt skärpta felparkeringsavgifter. I kommunfullmäktige blev beslutet att skylta bättre medan avgifterna bibehölls. Parkeringssituationen och därmed trafiksäkerheten för cyklisterna har blivit något bättre, även om många bilister fortfarande nonchalerar de regler som gäller.

Samarbetsprojekt med Sassnitz angående miljöanpassade transporter

Motionen lämnades in i maj 2002 och blev behandlad i kommunfullmäktige två år senare, i maj 2004.

I juni 2002 slöt Trelleborg ett vänortsavtal med Sassnitz. I detta avtal sägs målet vara "att stärka demokratin och att utveckla samarbetet på så många områden som möjligt. Ett av syftena är att stärka de båda städernas näringsliv, kultur, utbildning, miljövård och turism samt social utveckling med särskild betoning på ungdomar. Särskild uppmärksamhet ska ägnas åt färjetrafikens utveckling och därmed sammanhängande frågor på ’Kungsleden’ mellan Trelleborg och Sassnitz. Inom ramen för vänortsavtalet ska olika projekt genomföras".

Mot denna bakgrund ansåg vi det naturligt att Trelleborgs kommun skulle ta initiativet till att starta ett projekt, gemensamt med Sassnitz, som syftar till en miljöanpassning av transporterna i och genom städerna. Detta var också yrkandet i motionen.

Agenda 21 såg förslaget som ett lämpligt sätt att försöka effektivisera arbetet med en miljöanpassning av transporterna i de båda städerna samt över Östersjön och ville därför tillstyrka motionen. Även Miljönämnden tillstyrkte motionen och tyckte dessutom att man skulle undersöka möjligheterna att söka EU-bidrag för ett sådant samverkansprojekt.

När ärendet så småningom nådde kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige visade det sig dock att man inte längre ville stödja förslaget. Bl a menade man att dessa diskussioner krävde mer fördjupning och mer tid! Vi ska alltså avvakta till miljön är ännu sämre innan vi gör någonting?!

Ökad trafiksäkerhet vid Trelleborgs kommuns skolor

Motionen lämnades in i juni 2002 och blev behandlad i kommunfullmäktige i december samma år. I motionen föreslogs att kommunen skulle analysera och komma fram med konkreta förslag till hur man skall göra skolvägarna i Trelleborgs kommun trafiksäkra för barn och ungdom enligt Nollvisionsintention. Dessutom föreslogs att arbetet med att hastighetsreglera intill alla skolor med 30 km/h skulle prioriteras, ett utökat samarbete med föräldraråd, NTF, Vägverket m fl samt att "Nollvisionsstrategi" skulle bli en riktlinje för det kommunala trafiksäkerhetsprogrammet.

Svaret på motionen blev till stor del en uppräkning av sådant som redan gjordes, men Tekniska nämnden ställde sig också positiva till om ökade resurser kan ställas till förfogande så att genomförandetakten för trafiksäkerhetshöjande åtgärder kan ökas. Man pekade på vikten av att trafiksäkerhetsaspekter ges större utrymme vid lokalisering av skolor och bostadsområde. Skolnämnden menade att pågående och kommande insatser ligger i linje med intentionerna i motionen men givetvis återstår mycket i trafiksäkerhetsarbete.

Kommunfullmäktiges beslut blev att motionen ansågs besvarad med hänsyn till dessa svar.

Lokal handlingsplan för Agenda 21

Motionen lämnades in i juni 2002 och blev behandlad i juni 2003.

Motionen föreslog att ett arbete startas med att ta fram en lokal handlingsplan för Agenda 21 med målsättningen att detta arbete avslutas under år 2003. Den lokala handlingsplanen ska innehålla lokala miljömål som ska vara uppföljningsbara och kopplade till de av riksdagen beslutade femton miljökvalitetsmålen.

Agenda 21 föreslog att motionen skulle tillstyrkas medan Miljönämnden föreslog att den skulle anses besvarad mot bakgrund av att Trelleborgs kommun under 2003 och 2004 kommer att arbeta med att upprätta ett miljöhandlingsprogram, som visar hur kommunen skall uppfylla sin del för att nå de nationella målen.

Fortfarande saknar Trelleborgs kommun lokala miljömål, så inte heller detta arbete går särskilt fort.

 

Kopiera länk