Vänsterpartiet Trelleborgs motioner del 3
Barnens och ungdomens dag på Trelleborgen
Motionen lämnades in i december 2000 och blev behandlad i kommunfullmäktige redan i mars 2001. I motionen föreslogs att det skulle anordnas en Barnens Dag på Trelleborgen och att denna dag skulle marknadsföras på ett aktivt sätt.
I kommunfullmäktiges beslut hänvisades till upplevelsenämndens målsättningen att upprätta en långsiktig plan för borgensområdets framtida utveckling och gestaltning. I denna plan skulle så upplevelsenämnden beakta motionens idéer om Barnens och Ungdomens Dag på Trelleborgen. Vi får väl se hur barn och ungdomar ryms i den kommande utformningen av Trelleborgen.
Folkets Hus o Park, ett kultur och fritidscentra
Motionen lämnades in i december 2000, liksom föregående motion blev även denna behandlad i mars 2001. I motionen fanns ett antal förslag om hur parken skulle kunna bli levande och också förslaget att utlysa en intresseanmälan till olika organisationer och föreningar som kan tänkas vara intresserade av att kunna nyttja parken för medlemmar och kommuninnevånare.
Kommunfullmäktiges beslut anknöt till de tankar som fanns eller som motionen väckte i nämnderna. Såväl kommunstyrelsen som upplevelsenämnden och tekniska nämnden ansåg att motionens idéer och tankar kring ett kultur- och fritidscentra var mycket positiva och väl värda att genomföra. Tekniska nämnden ville att parken återskapas till den kulturpark som en gång byggdes av ideella krafter och som varit till så stor glädje för många generationer trelleborgare.
En sådan utveckling har vi väl inte riktigt sett ännu.
Uppföljning av spjutspetsskolan i Trelleborg
Motionen lämnades in i oktober 2001 och behandlades i januari 2004. Bakgrunden till motionen var den mycket ambitiösa målsättning som hade formulerats att Trelleborg år 2005 skulle ha landets bästa skola. Yrkandet i motionen var att mätbara mål formuleras för att kunna följa upp målsättningen att Trelleborg år 2005 ska ha Sveriges bästa skola samt målen följs upp med en årlig avstämning.
När kommunfullmäktige slutligen behandlade motionen hänvisade man till skolnämndens yttrande som pekade på Skolverkets officiella statistik som lämplig för uppföljning. Framförallt följande 7 nyckeltal ansågs representativa för en bedömning av hur skolan utvecklades:
Elever, andel som är behöriga till gymnasieskolan
Elever, andel som ej uppnått målen i ett, flera eller alla ämnen
Meritvärde i åk 9 genomsnittligt, samtliga elever
Kostnad per elev, exkl lokaler
Lokalyta per elev (kvm)
Lärare (heltidstjänster), andel med pedagogisk utbildning
Pedagogisk personal i huvudmannens skolor, antal heltidstjänster per 100 elever
För 6 av dessa 7 områden låg Trelleborgs kommun sämre än genomsnittet år 2001, endast andelen lärare med pedagogisk personal låg över rikssnittet. I ett avseende, antal heltidstjänster per 100 elever för den pedagogiska personalen, har kommunen hamnat över genomsnittet. Framförallt var det mellan 2001 och 2002 som det skedde en förbättring mot bakgrund av en budgetöverenskommelse mellan socialdemokraterna och vänsterpartiet i Trelleborg. Från 2003 har lärartätheten minskat igen – och moderaterna i skolnämnden har velat gå ännu längre när det gäller personalminskning.
Alltså för 2 av de 7 nyckeltal som används för uppföljning av spjutspetsskolan ligger kommunen bättre än genomsnittet, det är onekligen långt kvar till att kommunen ska vara bäst i landet. Och ska det vara möjligt att nå, krävs nog en bättre förankring och mer inflytande för all personal.