Synpunkter på förslag till Översiktsplan
Synpunkter på Samrådshandling 2006-06-29
Översiktsplan Trelleborg 2006 (ÖP 06)
Äntligen finns det ett förslag till översiktsplan
Enligt Plan- och bygglagen skall kommunfullmäktige minst en gång under mandattiden ta ställning till översiktsplanens aktualitet. Senast detta skedde var i slutet av förra mandatperioden. Vi har därför vid upprepade tillfällen, i tidigare remissvar, påtalat behovet av en uppdatering. Detta har vi gjort, inte bara för att kommunen ska leva upp till lagkraven, utan framförallt för att en aktuell översiktsplan är ett väsentligt planeringsdokument där övergripande frågor behandlas. Utarbetandet av en översiktsplan fyller också en viktig demokratisk funktion, ställningstaganden i viktiga planfrågor blir föremål för en diskussion och det blir möjligt för den politiska oppositionen att få insyn i den moderata/socialdemokratiska planeringen. Eftersom våra synpunkter ignorerades såg vi oss slutligen tvingade att i en motion kräva en uppdatering av översiktsplanen Motionen har nu slutligen fått till effekt att ett material har tagits fram. Det är positivt även om det kommer sent och även om det är bristfälligt. Det är i varje fall bra att den demokratiska processen nu är igång.
Förhållandet till översiktsplan 2002
I förordet till förslaget anges att "Översiktsplan 2002 är ett grundläggande dokument som blir ett komplement till denna Översiktsplan 2006 som är av mer idémässig karaktär för kommunens fysiska utveckling". Vi uppfattar detta som att båda Översiktsplanerna kommer att vara giltiga. De reservationer vi hade i samband med ÖP 02 kvarstår därför i stora delar.
Vid kommunfullmäktiges behandling 2002-06-17 hade vi sju ändringsyrkanden till förslaget till ÖP 02, vilka samtliga blev nerröstade. Vi ville att den ambition som uttrycktes angående överföring av transporter med bil till andra trafikslag skulle följas upp med lokalt anpassade miljömål, denna fråga behandlas särskilt nedan. Vi ville också att det av texten skulle framgå att vägutbyggnader ska miljöprövas ställt i relation till utbyggnad av järnvägens infrastruktur. Denna synpunkt kvarstår. Vi hade invändningar mot utformningen av den planerade ringvägen till vilket vi återkommer nedan.
Vi ville att de skrivningar som fanns angående externhandelsetableringar skulle vara konsekventa, d v s att samma krav skulle finnas på de olika ställen där externhandel behandlades. Tyvärr hade vi rätt när vi såg en risk att översiktsplanens riktlinjer annars inte skulle följas. Vi ville att den skrivning som finns på sidan 76 i ÖP 02 skulle vara den som angavs även i andra delar av översiktsplanen där frågan behandlades, d v s "Kommunen kommer inte att tillåta externa detaljhandelsetableringar med mindre än att utredningar visar att centrumhandelns förutsättningar inte försvåras".
Vi ville att en centralt belägen Pågatågsstation skulle finnas med i planerna, se nedan. Vi ville också, med två olika yrkanden, skapa lättnader i de restriktioner ÖP 02 anger angående vindkraftsutbyggnader. Även denna synpunkt kvarstår.
Miljömål
Som nämnts ovan efterlyste vi när ÖP 02 behandlades att lokala miljömål skulle vara en hjälp för att följa upp effekterna av planeringen. Samma år lämnade vi i en motion om en handlingsplan för Agenda 21. Som svar på motionen utlovades att miljömål skulle arbetas fram under 2003 och 2004. Fortfarande ser vi inget resultat av detta arbete. Det är en stor brist, det vore annars naturligt att uppfyllandet av lokala miljömål skulle vara en utgångspunkt för den övergripande planeringen. Arbetet med lokala miljömål borde påskyndas så att dessa kan komma in i ÖP 06. Eftersom detta arbete har pågått i tre år borde det finnas ett bra material.
Ambitionen i miljöarbetet måste också vara högre än att bara klara miljökvalitetsnormerna så som anges på sidan 39. Det är därtill nödvändigt att planera så att utsläpp och annan miljöbelastning minskar.
I konsekvensanalysen anges att eftersom en del av utbyggnaden sker i centrala lägen kommer personbilstrafiken och därmed luftföroreningarna att minska. Eftersom den totala befolkningen i Trelleborg förväntas öka kraftigt och utbyggnad kommer att ske även utanför centrum måste detta vara en felaktig slutsats. Andelen bilister skulle möjligen kunna minska om andelen boende i centrum ökar, men knappast antalet bilister. Om privatbilismen skulle minska, vilket vore önskvärt, är det ologiskt att på sidan 27 planera in 1250 nya centralt placerade parkeringar.
På sidan 40 anges under rubriken "Fortsatt arbete" att en miljökonsekvensutredning redovisas i separat bilaga till denna rapport. Det är möjligt att det menas att en sådan utredning kommer att redovisas, den finns i varje fall inte med i det material som nu finns presenterat.
E6:ans flytt skulle kunna vara positiv – men nackdelarna måste arbetas bort
Förslaget att flytta E6:an skulle kunna vara positivt. Det skulle kunna ge möjlighet att bättre utveckla Albäcksområdet samt förutsättningar för en bättre tillgänglighet till havet. Tyvärr tas inte dessa möjligheter tillvara fullt ut. Det har tidigare funnits planer utan väg genom Albäck och längs havet på väster. Tyvärr innebär det nuvarande förslaget att denna väg, d v s nuvarande E6:ans vägsträckning finns kvar.
Det är positivt att E6:ans infart har flyttats västerut, bort från Bäckaskolan och Fågelbäcksskolan. Avståndet till skolorna måste vara betryggande med tanke på genomgående lastbilstrafik samt så stort att miljön vid skolorna inte försämras. En miljökonsekvensberäkning får ligga till grund för vad detta innebär, men troligen måste vägen flyttas längre västerut än vad som framgår av planskisserna.
I tidigare fördjupade översiktsplaner har E6:ans infart beskrivits som en vacker trädplanterad stadsboulevard. I föreliggande förslag står att Västra Ringvägen eller en ny vägsträcka väster om denna byggs om till en trefilig väg. Trafikprognosen på sidan 23 pekar inte mot att det skulle finnas behov av en breddning av vägen.
En kritisk fråga är trafikbelastningen på Hedvägen. Vi noterar med tillfredsställelse att planförslaget anger att trafiken på Hedvägen inte kommer att tillåtas att öka samt att åtgärder för att motverka en sådan ökning kan komma att erfordras. Alternativet med E6:an norr om Maglarp ger, i utbyggnadsetapp 1, en kraftig trafikökning på Hedvägen enligt trafikprognosen på sidan 23. Det skulle därför vara intressant att få beskrivet vilka motverkande åtgärder som planeras.
På sidan 18 beskrivs de båda vägalternativen med E6:an i nuvarande sträckning eller norr om Maglarp. Det är dock svårt att ta dessa jämförelser på allvar när alternativet med nuvarande sträckning beskrivs som att all trädplantering stryks, att tre hamburgerkedjor etablerar sig på västra stranden samt att Truck Center och volymhandel etableras i delar av Albäcksområdet. Det är viktigt att det görs en jämförelse, men den bör göras neutralt och förutsättningslöst så att resultatet blir mer seriöst.
På sidan 22 och 23 finns en skissartad trafikanalys. Det vore värdefullt att få en belysning av hur trafiken påverkas i de olika stationsalternativen och för olika scenarier för trafikutvecklig och logistik via hamnen.
Ringväg
Behovet av en Ringväg är till stor del beroende av hur transportlogistiken i hamnen utformas. Det finns en långsiktig vision för hamnen där trafiken till färjorna matas österifrån. Vi har ingen insyn i hur realistiska dessa planer är och huruvida det är sannolikt att de blir genomförda inom överskådlig tid. I materialet står det på sidan 22 att trafiken till hamnen kommer att ledas in från väster under överskådlig tid, medan det på sidan 6 anges att några år efter 2007 (då den första etappen är klar) kommer all trafik till hamnområdet att matas österifrån. Det är av avgörande betydelse att veta vilka förutsättningar som gäller. För att det skall vara meningsfullt att leda trafiken till och från färjorna runt Trelleborgs tätort krävs att detta överensstämmer med anslutningen till färjorna.
Vi anser också att E6:an ska bli klar innan ringleden mellan E6 och väg 108 börjar byggas. Detta för att etablera E6:an som huvudalternativ för tunga transporter och inte stimulera ökad trafik på väg 108.
Pågatågsstation
I förslaget till översiktsplan förordas stationsalternativ Centralstationen med hänsyn till folkopinionen. Vi ser positivt på att detta förslag, jämfört med tidigare, helt har ändrat inriktning. Vi vill dessutom ha ett tåguppehåll i de östra delarna av staden – för att stärka öster och för att få en koppling till byarna längs kusten. Det är också viktigt att det finns möjligheter att låta trafiken växa. Kollektivtrafikresandet har haft en kraftig ökning varje år under flera decennier. Det måste därför finnas utrymme för en förtätad trafik jämfört med de planer Banverket hittills har presenterat.
En blandad bebyggelse
Idéerna om ett nytt Öster är välkomna även om vi inte delar planförslagets åsikt att Trelleborg har en bra blandning av hustyper för olika upplåtelseformer med undantag för Fagerängen. Det är lika viktigt att få en blandad bebyggelse i de västra stadsdelarna där villabebyggelsen har varit allenarådande. Med den utbyggnad som har varit och som är på gång riskerar Trelleborg alltmer att bli en uppdelad stad med växande klyftor och ökad segregation. Vi har tidigare, utan gehör, påpekat att den tillkommande bebyggelse som planeras bör värderas efter dess möjligheter att bryta detta mönster. Tankarna om ett nytt Öster är ett litet bidrag till att få en balans i kommunen. Vi menar också att det är nödvändigt med olika upplåtelseformer i boendet, där även exempelvis småhus skulle kunna upplåtas med hyresrätt. Vi vill också att det tas fram en bostadsförsörjningsplan.
På sidan 20 finns ett antagande om ett årligt behov av 250 bostäder fördelat på 25 % lägenheter och 75 % småhus. Det borde motiveras varför man har valt just detta antagande och inte något annat eftersom detta antagande sedan ligger till grund för hur planeringen utformas.
Centrum
På sidan 27 föreslås att det på Centralskolans tomt ska byggas ett P-hus. Detta är inte acceptabelt, tvärtom borde miljön vid skolan förbättras. En fråga i sammanhanget är hur ett sådant förslag överensstämmer med FN:s barnkonvention. Det verkar också ologiskt att lägga ett P-hus intill en gårdsgata där väl tanken är att begränsa trafiken till ett minimum.
Vi ser positivt på att centrum förtätas och att det i första hand sker med flerfamiljshus.
Cykelvägar
I planförslaget sägs att nuvarande gång- och cykelvägnät ska anslutas till nya GC-vägar och kopplas samman med småvägarna på Söderslätt. Vi anser inte att det är tillräckligt för att skapa en bra och säker trafikmiljö. Vi tror exempelvis inte att nuvarande väg till Skegrie duger som cykelväg bara för att den får benämningen "upplevelse- och cykelväg". Det finns också behov av cykelväg från Trelleborg till Anderslöv och Skåre samt längs väg 101.
Mats Sjölin
Vänsterpartiet Trelleborg